520 |
3 |
|
|a Véleményem szerint a könyvek szeretete időtálló és nemtől, kortól, nemzetiségtől, stb. függetlenül rengeteg ember él ennek a hobbinak, mint például jómagam is. A személyes vásárlás mellett egyre nagyobb teret kapnak a különböző online beszerzési lehetőségek is, így napjainkban sokkal könnyebb helyzetben vagyunk ilyen téren, mint a korábbi évtizedekben, hiszen például már a földrajzi távolságok sem okozhatnak problémát a könyvbeszerzésben. A gyártók és forgalmazók eredményesebb munkavégzéséhez pedig szerintem elengedhetetlen a vevők igényfelmérése, mert így akár még előnyt is szerezhetnek a piacon a versenytársakkal szemben. Dolgozatomban először a fogyasztói magatartás modelljét szeretném bemutatni, majd részletezni a vásárlási döntéseket befolyásoló tényezőket, valamint a jelenlegi trendekről is említést tenni, emellett szót ejteni az ügyfélélményről és a vevők vásárlás utáni reakcióiról. A későbbiekben a Könyvtündér Webáruházat is bemutatom röviden. Az elméleti alapokat pedig primer kutatással szeretném alátámasztani, melynek során a legfontosabb érintetteket kérdeztem meg. Kutatásomban a következő fő kérdésekre fókuszáltam: mennyire folyásolják be a vevőket vásárlási szokásaik kialakításában a személyes, kulturális, gazdasági, stb. tényezők; mennyire térnek el a nők és férfiak, valamint a meghatározott korcsoportok vásárlási szokásai kategórián belül egymástól; valamint milyen tapasztalatokkal rendelkeznek a könyvesbolti eladók a vásárlói szokásokkal kapcsolatban. Kettő kérdőívet készítettem, az egyik a vevőkről és hozzájuk szól, a másik pedig ugyanúgy a vásárlókról, de a könyvesbolti eladók szemén keresztül vizsgálva, mintegy kiegészítve az előző kérdőívet. Természetesen fontosnak tartottam néhány kérdést az eladókhoz is intézni, mert az ő eredményesen végzett munkájuk is szükséges a könyvesboltok megfelelő működéséhez. A Könyvtündér Webáruház zalaegerszegi üzletének munkatársait pedig azért kerestem fel, hogy az ő tapasztalataik, észrevételeik és a kérdőívekre adott válaszaik segítségével igazolni tudjam a kérdőívek eredményeit, mintegy vázat adva azoknak. A kérdőívek kérdéseire adott válaszok kiértékeléséből kiderült, hogy a vizsgált csoportok vásárlási szokásaira nagy hatással vannak a különböző tényezők, mint például, családból hozott minták (olvasnak-e egyáltalán és ha igen, milyen műfajú könyveket); globális hatások (egyre nagyobb teret hódítanak az online vásárlási felületek, lehetőségek); gazdasági hatások (jelen inflációs helyzetben visszább szorult a vásárlási kedv); valamint a vásárlási kockázatot csökkentve az emberek kevésbé kísérletezően vásárolnak, stb. Az is kiderült, hogy a nőknek és a férfiaknak mások a preferenciáik, míg a nők inkább kisebb értékben vagy többször vásárolnak, mivel árérzékenyebbek, valamint az érzelmesebb könyveket helyezik előtérbe, addig a férfiak ritkábban, de akkor nagyobb értékben szerzik be a könyveket és ők jobban kedvelik a földtől elrugaszkodottabb történeteket. A kalandos történeteket viszont mindkét csoport kedveli, valamint ajándékba is szívesen adnak könyveket. A különböző korcsoportok esetében is eltérő minták jöttek ki. Az viszont a kitöltőim nagy részére igaz, hogy valamilyen módon érinti őket a jelenlegi gazdasági helyzet, ami a közeljövőben még fokozódhat. Érzik ezt a könyvesbolti eladók is, hiszen bár szeretik végezni a munkájukat, ők is egyfajta munkahelyi kiégés felé tartanak és nagyobbrészt bizonytalannak ítélik meg a könyvesboltok jövőjét, szerintük mindenképpen át fognak alakulni valamilyen módon. A helyzet súlyosságát csökkentheti, ha a vezetőség jobban odafigyel a beosztottjaira, valamint a vevők és az eladók is emberségesebben kommunikálnak egymással.
|