520 |
3 |
|
|a Az ékszerek mindig is különleges vonzerővel bírtak az emberek számára, az évezredek során jelentős szerepet játszottak az emberiség történetében, legyen szó vallási, szimbolikus vagy divat kiegészítőkről. Nemcsak a szépségükről és eleganciájukról ismertek, hanem az érzelmeket és a személyes stílust is képesek kifejezni. A Pandora a világ egyik vezető ékszermárkája, és hatalmas sikerrel működik az ékszerpiac különböző szegmenseiben. Az elmúlt évek során a Pandora a fogyasztók körében kiépítette hírnevét, mint egy olyan vállalat, amely minőségi ékszereket kínál megfizethető áron. A kutatásom legfőbb motivációja, hogy a Pandora vállalatot különböző szempontok szerint megvizsgáljam, valamint a primer kutatásom során a magyarok Pandora vásárlási szokásait elemezzem. A témaválasztásom legfőbb oka, hogy 17 éves korom óta én magam is a vállalat egyik rendszeres vásárlója vagyok. Fő kutatási kérdésem: Mi a Pandora ékszerek titka? Miben rejlik az ékszernagyágyú sikere? Kutatási módszerem: Szekunder és primer kutatás. Szekunder kutatás keretein belül bemutattam a Pandora cég történetét, termékpalettáját, elemeztem a helyét a piacon figyelembe véve a versenytársakat is. Felkutattam azokat a nehézségeket, amikkel az utóbbi években szembe kellett néznie a vállalatnak (pl. Covid-helyzet, orosz-ukrán háború), illetve bemutattam, hogyan kezelte a cég ezeket a problémákat. Ehhez kapcsolódóan szekunder adatokon nyugvó primer kutatás keretein belül a cégcsoport mérlegét és eredménykimutatását is elemeztem, majd összehasonlítottam a magyar leányvállalat és a teljes cégcsoport eredményeit, ahol azt a megállapítást tettem, hogy előbbi gyengébb teljesítményt nyújt a cég összesített eredményeihez képest. Megvizsgáltam azt is, hogy hogyan hatottak ezek a nehézségek a működésre és a vásárlói szokásokra. Kutatásom során azt is elemeztem, hogy a Pandora milyen lépéseket tesz a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) irányába, illetve a vállalati marketing stratégiáját is analizáltam különböző módszerekkel (SWOT analízis, BCG mátrix, 4P elemei). Azt is bemutattam, hogy a Pandora esetében hogyan jelenik meg a napjainkban széles körben elterjedt tömeges testreszabás, itt külön kitértem a modularitás és a változatossági hozadék fogalmára is. Primer kérdőíves kutatásom során pedig az volt a célom, hogy felmérjem a magyarok Pandora vásárlási szokásait, illetve a márka ismertségét Magyarországon. Ehhez kvantitatív módszerrel online kérdőíves megkérdezést végeztem, ahol többek között kitértem arra, hogy mekkora összeget szoktak kiadni a vásárlók egy-egy vásárlás esetén, milyen gyakran vásárolnak, valamint milyen hatással volt/van a Covid és az infláció a vásárlási szokásaikra. A kérdőív elemzése során klaszteranalízist is végeztem, és sikerült három klasztert elkülönítenem, amelyek a Pandora tipikus vásárlói csoportjait képviselik (Árérzékeny Ági, Rajongó Ramóna, Elégedetlen Ella). Összességében azt állapítottam meg, hogy a Pandora sikere abban rejlik, hogy olyan termékeket kínál, amelyek lehetővé teszik a vásárlók számára, hogy saját egyedi stílusukat és történetüket fejezzék ki az ékszereken keresztül. A cég sikeresen kombinálja a hagyományos kézműves technikákat a modern dizájnnal, így létrehozva egyedi és ikonikus ékszereket. A vállalat azonban az innovációban és a kreativitásban is kiemelkedő. Habár bőven akad versenytársa a piacon, a versenyben stabilan helyt tud állni, valamint az utóbbi években bekövetkezett nehézségeket okozó hatásokat is jól kezelte, illetve ezek negatív következményeiből is ki tudott lábalni.
|