520 |
3 |
|
|a Szakdolgozatom témaválasztásánál különösen motiváltak a tanulmányaim során megszerzett pénzügyi ismeretek, illetve azok fontossága és hasznossága a mindennapi életben. Mivel gyakorlatomat bankban töltöttem, fontosnak tartottam, hogy egy olyan témával foglalkozzam, amiben a bank szerepe elengedhetetlen. Lehetőségem nyílt arra, hogy az OTP Bank Nyrt.-nél töltsem szakmai gyakorlatomat, ahol a vállalati finanszírozás területén dolgoztam. Ez idő alatt a bank betekintést engedett a finanszírozási folyamataiba. Érdekesnek találtam, hogy a bank, hogy vállal kötelezettséget arra az esetre, ha az ügyfél nem teljesít fizetést a kedvezményezett részére. „Az életben nincs biztosíték arra, hogy azt kapjuk, amit várunk.” Margaret Mitchell szavait hívom segítségül összesítő gondolataim kifejtéséhez. Ahogy az idézet írja az életben, a magánéletben nincs biztosíték arra, hogy mindig azt kapjuk, amit elvárunk, dolgozatom megírása során azonban megismerkedtem egy biztosítékkal, egy fizetési biztosítékkal, mely alapján a bank kötelezettséget vállal arra az esetre, ha a megrendelő nem fizetne a kedvezményezettnek. Miután ismertetésre került, hogy mit is jelent valójában a garancia, utána a garancia szereplői kerültek bemutatásra, ezt fontosnak tartottam ahhoz, hogy a továbbiakban ezek a fogalmak egyértelműen, érthetően rendelkezésre álljanak. Ezek a meghatározott fogalmak: maga a garancia jelentése, fogalma, az alapjogviszony és a mögöttes jogviszony tisztázása. Az alapjogviszony két szereplője a Megbízó és a Kedvezményezett. Szerződés alapján az egyik félnek garanciát kell kibocsátatni, ekkor benyújtja igényét a bankjához, itt jelenik meg a 3. jogviszony, hiszen a bankra az alapjogviszony nem vonatkozik, számára a megbízó fél megbízása az irányadó. A harmadik szereplő tehát a bank lesz, mint a garantőr. Dolgozatom következő részében a garanciák típusaira tértem ki, három csoportba kerültek besorolásra: teljesítési garanciák, fizetési garanciák, illetve speciális garanciák. A gyakorlatban a legjellemzőbbek a teljesítési típusú garanciák, így ezekkel foglalkoztam részletesebben. A teljesítési garanciák adott esetben egy elnyert projekt minden szakaszát végigkísérik, így a pályázati szakaszban megjelenik az ajánlati, vagy tendergarancia, a munkálatok elkezdéséhez szükséges lehet előleg-visszafizetési garancia, majd a projekt futása idején jóteljesítési garanciák kérhetőek, végül pedig a projekt megvalósulása után szavatossági, jótállási garanciák a jellemzőek. Az ágazat specifikus elemzés során arra jutottam, hogy a garanciák megjelennek több iparágban, több területen is, így például ingatlan bérbeadás során, az élelmiszeriparban, de a vámköteles, jövedékköteles termékek esetében is, a bankgaranciák jelentős részét azonban az építőipari tevékenységek során adják ki. Dolgozatom leghosszabb és egyik legfontosabb része a garanciaigénylés folyamatának bemutatása egy konkrét példa segítségével. Mivel a leggyakrabban az építőiparban adnak ki garanciákat, ezért a választott cég is egy építőipari tevékenységgel foglalkozó vállalkozás. A vállalkozás sok pályázat, projekt alapján gyakran igényel garanciákat, így számára célszerű volt, hogy garanciakeret létrehozását kérje. A cég bemutatása után, az 5. fejezetben ismertettem a kerethez kapcsolódóan benyújtott dokumentumok körét. Viszonylag hosszú folyamat, amíg a garancia igénylésétől eljutunk ténylegesen a garancia nyilatkozat kibocsátásához. A bank előszűri, minősíti az ügyfelet, meg kell vizsgálni az ügyfél/ügyfélcsoport hitelezési limitét is. A garancia igényléséhez rendelkezésre kell állnia meghatározott fedezeti értéknek is, illetve fontos az is, hogy az ügyfelet a kockázati elemzés során milyen kockázati csoportba sorolják. Mindezen vizsgálatok lezárása után, a hitelellenőr jóváhagyásával megkötésre kerülhet a szerződés. A keretgarancia szerződés megkötése után az egyedi szerződésekhez már csak lehívó levél szükséges, így sokkal gyorsabb a folyamat. Az utolsó fejezetben a keret terhére lehívott teljesítési garanciákat mutattam be, ez egy előleg-visszafizetési garancia, egy jóteljesítési garancia, és egy szavatossági garancia volt. Mindegyiknek megvoltak a sajátosságai, de mind a kerethez igazodott. Bár a válság miatt az építőipar hanyatlása volt jellemző az elmúlt években, mégis sok vállalkozás áthidalta a kezdeti nehézségeket és újabb és újabb beruházásokat elnyerve garanciák igénylésével kereste meg a bankot, ezért úgy gondolom, hogy ez egy fontos és a jövőt meghatározó terület, így örülök, hogy mélyrehatóbban megismerhettem ezt a területet.
|